mickemovie

Alla inlägg under september 2012

Av Mikael Larsson - 16 september 2012 19:00

Den 7-13 september har Raiders Of The Lost Ark visats på utvalda IMAX-biografer i USA.


I samband med den annalkande Blu-Ray-releasen av Indiana Jones-filmerna, så har den första filmen visats på utvalda IMAX-biografer i USA. I USA släpps BD-boxen den 18 september, här i Sverige får vi vänta till den 26 september. Jag har så klart förhandsbokat den, och förhoppningsvis så får man den på releasedagen.


Raiders Of The Lost Ark fick den svenska titeln Jakten På Den Försvunna Skatten. Det är verkligen en av de bästa filmer som har gjorts. Den tål att ses om och om igen. Jag hyrde den flera gånger på VHS under 80-talet, och köpte den senare på VHS. Jag har filmerna på DVD också, och ser verkligen fram emot BD-releasen.


Jag har skrivit om filmen här.


IMAX Trailer:


Dennis Muren och Ben Burtt pratar om Indiana Jones-filmerna:

Av Mikael Larsson - 14 september 2012 18:15

Idag har Resident Evil - Retribution biopremiär i Sverige.


Tidigare filmer:

Resident Evil (2002).

Resident Evil - Apocalypse (2004).

Resident Evil - Extinction (2007).

Resident Evil - Afterlife (2010).


Trailer:

Av Mikael Larsson - 14 september 2012 18:00

Vid sidan av film så är TV-spel ett stort intresse. Jag har spelat Nintendo sen 80-talet. Jag har haft NES och Super Nintendo, men har sålt båda. Jag har kvar Nintendo 64 och GameCube. Men Wii är den konsol som jag spelar mest på. Igår utannonserades releasedatumet för Nintendos nya konsol, som heter Wii U. Den släpps i Sverige den 30 november. Ett av releasespelen som släpps är New Super Mario Bros U. Jag kommer så klart att köpa den konsolen, men har ännu inte förhandsbokat den. Jag har valt Nintendo för att de har två flaggskepp: Mario och Zelda, två spelserier som jag är uppväxt med och som jag älskar att spela.


PlayStation 3 släpptes i Sverige 2007, och kostade då 6500 kr. Jag har varit sugen att skaffa en sån sen jag var i Luleå och besökte spelbutiken Game, för flera år sen. Utanför butiken fick man provspela olika spel, bl.a Virtua Fighter 5, och jag föll som en fura för det spelet. Den högupplösta grafiken var helt fantastisk och man kunde t.o.m se svetten på människorna i spelet! Men 6500 kr för en spelkonsol var dyrt, och jag hade ju en tjock-TV som inte kunde visa högupplöst grafik. Men nu har jag köpt en platt-TV och PS3 har sjunkit betydligt i pris.


Den 1 september 2009 släppte Sony en slim-modell som är 36 % lättare, 32 % mindre och drar 34 % mindre ström än originalversionen. Slimversionen har fått bättre recensioner jämfört med originalversionen. Slim-versionen hade från början en hårddisk på 120/250 GB, men numera 160/320 GB. Den kostar ca 1800 kr, alltså nästan en fjärdedel av det ursprungliga priset.


De flesta spel som jag har velat spela, har alltid släppts till PS3 och Xbox 360. Uncharted-spelen verkar helt underbara, men de finns bara till PS3. Nästa år släpps The Last Of Us, exklusivt till PS3, och spelet verkar bli helt fantastiskt. Det släpps också ett nytt Tomb Raider-spel nästa år, men bara till PS3 och Xbox 360. Så nu har jag gjort det, idag beställde jag ett PS3 slim 320 GB från Webhallen, som säljer den för 1880 kr. Jag beställde även en HDMI-kabel och några spel, bl.a Virtua Fighter 5. Jag borde få paketet nästa vecka.


Det var aldrig någon tvekan om jag skulle köpa PS3 eller Xbox 360:


PS3 har spelen som jag vill spela, som t.ex Uncharted-spelen och det kommande The Last Of Us.


PS3 har även en BD-spelare, så man kan även se på BD-filmer med den. Nu har jag ju redan en BD-spelare (Pioneer BDP-140), men jag har ju två DVD-spelare, så varför skulle jag inte kunna ha två BD-spelare? Man kan styra BD-spelaren med den trådlösa handkontrollen. Men man kan även köpa en speciell fjärrkontroll till PS3 för 235 kr. Den använder bluetooth, då behöver man inte peka med fjärrkontrollen mot konsolen, som man måste göra med en vanlig fjärrkontroll till en TV. En vanlig fjärrkontroll använder infraröd strålning.


Sen har jag läst att Xbox 360 ska väsnas en hel del. Den ska låta som en flygplansmotor, eller i alla fall som en dammsugare.


Nya spel till PS3 kostar ca 600 kr vid release. Men väljer man att köpa Platinum-utgåvorna så får man de billigare. De bästa spelen släpps senare som Platinum-utgåvor, och de kostar under 200 kr styck. Virtua Fighter 5 fick jag för 169 kr! Ungefär samma pris som en DVD-film eller BD-film vid release.


Det ska bli jäkligt kul att få börja spela högupplösta spel!

Av Mikael Larsson - 12 september 2012 20:00

Idag fick jag The Cabin In The Woods:

Skräck från 2011.


Tack till Noble Entertainment för recensionsexemplaret!


Jag har skrivit om filmen här.

Av Mikael Larsson - 12 september 2012 14:00

Idag släpper Njutafilms Amityville 3D på DVD.

Skräck från 1983 med Meg Ryan i en av sina första filmroller.


Under 80-talet släpptes vissa filmer i 3D. Det var populärt bland skräckfilmer:

Friday The 13th Part III (1982).

Amityville 3D (1983).

Jaws 3D (1983).


När dessa filmer visades på bio, så visades de i 3D-format. Biobesökarna fick ha på sig pappersglasögon med en röd ruta och en blå ruta, då blev filmen tredimensionell, och saker tycktes komma ut från bioduken.


Nu har Njutafilms gjort en kulturgärning och släppt den tredje Huset Som Gud Glömde-filmen i 3D-format. Filmen är inte särskilt bra, men den här utgåvan ska jag självklart köpa.

Av Mikael Larsson - 11 september 2012 22:00

Förra tordagen beställde jag filmer från Discshop. Om man beställer 1-6 filmer så skickas filmerna som brev och ska komma fram nästa dag, om filmerna finns i lager och man beställer före kl. 16.00 Om man beställer 7 eller fler filmer skickas filmerna som paket och det tar 2-3 dagar innan man får paketet. Jag beställde sammanlagt 11 filmer, 6 st DVD-filmer och 5 st Blu-Ray-filmer. Paketet skickades på torsdag, och på fredag kväll var det i Luleå. Då tänkte jag att jag får paketet på måndag. Men posten höll kvar paketet i Luleå hela helgen, ända till måndag kväll, varför vet jag inte. Idag, på tisdag, fick jag ett SMS som meddelade att mitt paket hade kommit till macken, och jag for och hämtade ut det. Scrolla ner för att se vilka filmer jag köpte.

Av Mikael Larsson - 11 september 2012 21:30

Dessa DVD-filmer beställde jag från Discshop:


Hostel Part III:

Skräck från 2011. Den svenska DVD-utgåvan innehåller unrated-versionen.


Eli Roth regisserade Hostel (2005) och Hostel Part II (2007).


The Dentist:

Skräck från 1996.


The Dentist 2:

Skräck från 1998.


Jag har skrivit om The Dentist-filmerna här.


The Serpent And The Rainbow:

Skräck från 1988.


Jag har skrivit om filmen här.


Ti Piace Hitchcock?:

Thriller från 2005, regi: Dario Argento.


Leprechaun:

Skräck från 1993.


Jag har skrivit om filmen här.

Av Mikael Larsson - 11 september 2012 21:00

Dessa Blu-Ray-filmer beställde jag från Discshop:


The Thing:

Skräck från 1982 med Kurt Russell, regi: John Carpenter.


Jag har tänkt köpa The Thing på DVD, men den svenska DVD-utgåvan är inte anamorfisk. Om man har en 4:3 TV så spelar det ingen roll om filmen är anamorfisk eller inte. Men om man har en 16:9 TV så spelar det roll. Om man visar en icke anamorfisk film (som har bildformatet 2.35:1) på en 16:9 TV så blir bilden väldigt smal, den "dras inte ut på höjden", som den gör med en anamorfisk film. Men Blu-Ray-utgåvan är anamorfisk, så då köpte jag den.


The Evil Dead:

Skräck från 1983 med Bruce Campbell, regi: Sam Raimi.


Jag har skrivit om filmen här.


John Carter:

Äventyr/Sci-Fi från 2012.


Filmen kostade 250 miljoner dollar! Vilket gör den till en av de dyraste filmerna genom tiderna.


Jag har skrivit om filmen här.


Battleship:

Action/Sci-Fi från 2012.


Filmen kostade 209 miljoner dollar, så den var ju inte så mycket billigare...


Jag har skrivit om filmen här.


The Avengers:

Äventyr/Sci-Fi/Action från 2012.


Filmen kostade 220 miljoner dollar, så den hamnar mitt i mellan.


Jag har skrivit om filmen här.

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards