mickemovie

Alla inlägg under juni 2012

Av Mikael Larsson - 27 juni 2012 21:00

Idag har Ice Age 4 - Continental Drift biopremiär i Sverige.


10 år efter den första filmen är vi nu framme vid den fjärde filmen om mammuten Manfred, sengångaren Sid, den sabeltandade tigern Diego, och min personliga favorit, ekorren Scrat. Den här gången stöter de ihop med ett gäng pirater.


Tidigare filmer:

Ice Age (2002).

Ice Age 2 - The Meltdown (2006).

Ice Age 3 - Dawn Of The Dinosaurs (2009).


Trailer:

Av Mikael Larsson - 27 juni 2012 19:45

Jag köpte min första DVD-spelare i december 2000, så det är snart 12 år sen. Det var en Pioneer DV-535 som var regionsfri. Den kostade 4155 kr med frakt!


Att gå från VHS till DVD var ett stort steg. Nu slapp man stora kassetter när filmerna var lagrade på DVD-skivor. Bild- och ljudkvalitén var betydligt bättre än VHS. Dessutom slapp man hålla på och spola tillbaka kassetterna när filmen var slut. Filmerna var uppdelade i kapitel, vilket gjorde att det var lätt att hitta en speciell scen i filmen. Man fick se filmerna i OAR (Original Aspect Ratio), istället för Pan & Scan-format som de flesta filmer på VHS hade. DVD-filmerna hade extramaterial, t.ex trailers, kommentarer, borttagna scener, alternativa slut, musikvideor, bakom kulisserna, intervjuer m.m


Nästa generations filmformat blev högupplöst, och blev en kamp mellan HD DVD och Blu-Ray. I början fanns det spelare som kunde spela båda formaten. Blu-Ray vann kampen, delvis för att PlayStation 3 innehöll en Blu-Ray spelare. Blu-Ray är bakåtkompatibelt, så man kan även spela DVD-filmer med en Blu-Ray spelare. De flesta nya Blu-Ray spelare kan dessutom skala upp DVD-filmer.


Jag har inte skaffat Blu-Ray för jag har ännu en tjock-TV, och en sån kan inte visa högupplöst material, som en platt-TV kan göra. För att kunna se på högupplöst material måste man ha en platt-TV, det finns tre olika varianter: LCD, LED och Plasma. Väljer man en TV som kan visa Full HD så kan man se den högsta upplösningen: 1920 x 1080.


Nu har jag köpt min första Blu-Ray spelare. Jag velade fram och tillbaka vilken spelare jag skulle köpa, läste massor på nätet och i tidningen HemmaBio. Till slut blev det en Pioneer BDP-140 för 990 kr. Jag fick den idag:


Jag beställde även en 2 meters HDMI-kabel. Jag tog en Supra-kabel:

Det skulle säkert funkat lika bra med en billigare noname-kabel, men jag valde en Supra-kabel för att vara på den säkra sidan. HDMI är den nya standarden och överför bild och ljud digitalt.


Jag har en Blu-Ray film: Avatar, så det blir den jag ska testa med:


Den nya TV:n ska jag beställa den 25 juli när jag får lön. Jag fyller år den 22 juli, så TV:n blir min födelsedagspresent till mig själv. Det blir en Sharp LC46LE831S, en 46 tums LED-TV. Jag har sett den två gånger på TV Centra i Pajala och den har jäkligt bra bild! Vilka färger! Där kostar den 14990 kr, men Netonnet säljer den för 8990 kr, det skiljer alltså 6000 kr!


Då kan jag också koppla in min nya HD-box från Viasat, det följde med en HDMI-kabel till den. Jag använder den redan nu, har kopplat den till tjock-TV:n med Scart-kabel. Men med en platt-TV så kan man se kanaler som SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 i HD-format.


Jag har även Canal Digital, men jag har ingen HD-box till den ännu, men en sån får man för 495 kr.

Av Mikael Larsson - 27 juni 2012 16:00

Det är en vecka sen jag senast skrev nåt på min blogg, så här kommer en liten uppdatering:


Min morbror Nisse i Luleå har dött, han blev 66 år. Vila i frid.


Idag fyller morsan 60 år. Grattis! Jag har tagit ut en semesterdag idag och har firat henne med presenter, blommor och gräddtårta.


Under midsommarhelgen har jag sorterat DVD-filmer. Alla hyllor är nu proppfulla, så jag får nu sätta filmerna i banankartonger. Jag har två banankartonger fulla sen tidigare, och har tagit två banankartonger till från ICA, som jag har fyllt under midsommarhelgen. Jag har också passat på att sortera filmerna i hyllorna. Ibland får jag ett ryck och sorterar filmer i flera timmar per dag.


Jag har lånat 24 säsong 8 av en polare. Jag har sett alla säsonger av 24, utom säsong 8, så nu ska jag börja beta av den på DVD.


Jag har kollat en del på fotbolls-EM. Grymt för England att åka ut på straffar i kvartsfinalen.


Idag började friidrotts-EM i Helsingfors. Har kollat en del under dagen. Det pågår 27 juni - 1 juli.


Jag brukar ta semester efter midsommar, men den här sommaren ska jag ta senare semester, så man kan se på OS i London. Ska kolla mycket på friidrott, och damernas beachvolley får man ju inte missa...

Av Mikael Larsson - 20 juni 2012 18:00

Idag släpper Njutafilms The Dentist-filmerna på DVD.


The Dentist (1996):


The Dentist 2 (1998):


Filmerna är regisserade av Brian Yuzna, han har nästan uteslutande regisserat skräckfilmer, t.ex Society, Bride Of Re-Animator och Return Of The Living Dead 3.


Corbin Bernsen spelar Dr. Alan Feinstone. När han får reda på att hans fru varit otrogen, så flippar han ur fullständigt och tar ut sin ilska på sina patienter med diverse muntortyr...


Corbin Bernsen är kanske mest känd från TV-serien L.A Law, som fick den svenska titeln Lagens Änglar. Det gjordes sammanlagt 8 säsonger, som visades 1986-1994.


Inga filmer för den som har tandläkarskräck...

Av Mikael Larsson - 18 juni 2012 22:30

Idag fick jag Fangoria 314:

Innehåller bl.a reportage om Apartment 143, skräckfilmerna som Danielle Harris har medverkat i, Abraham Lincoln - Vampire Hunter, en intervju med Noomi Rapace som är med i Prometheus, kultfilmen The Video Dead, en intervju med Sean Byrne som har regisserat The Loved Ones, intervjun med Doug Bradley fortsätter, och The Mutilator.

Av Mikael Larsson - 15 juni 2012 20:00

Min satellitmottagare för Viasat-kanalerna har strulat en del den senaste tiden. När man har startat den, så har den ibland stängt av sig direkt. När man har zappat bland kanalerna, så har den ibland stängt av sig. Så jag ringde till Viasat på måndag och berättade om mitt problem. Det visade sig att min satellitmottagare var nio år gammal, så garantin hade gått ut för länge sen. De erbjöd mig en ny HD-box för 495 kr, och jag slog till. Idag fick jag den:

Det följde med en HDMI-kabel, så man kan koppla den till platt-TV. Den har även två Scartingångar för tjock-TV.


Jag fick även Viaplay:

Det följde med ett 8GB USB-minne.


"Nu kan du se på TV precis när du vill". (Okej, har man inte alltid kunnat det?)


Med Viaplay får du möjlighet att se program precis när du har tid och lust. Din Viasat-box är uppkopplad mot Internet och det gör att du kan starta mängder av serier, TV-program och filmer när du vill - utan att behöva bry dig om TV-tablån.

Av Mikael Larsson - 15 juni 2012 19:00

Idag fick jag Carnage:

Komedi från 2011 med Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz och John C. Reilly. Regi av Roman Polanski.


One For The Money:

Actionkomedi från 2012 med Katherine Heigl.


The Grey:

Thriller från 2011 med Liam Neeson.


Ett stort tack till Noble Entertainment för dessa recensionsexemplar!

Av Mikael Larsson - 15 juni 2012 18:00

Jag fick tillbaka på skatten, nästan 3000 kr. Pengarna gick in på kontot förra fredagen, den 8 juni. Idag var jag till Pajala en sväng. På Konsum hade de fått in DVD-filmer, 1 för 59 kr, 2 för 99 kr. Jag köpte 12 st! De här filmerna köpte jag:


Hachiko - A Dog´s Story:

Drama från 2009 med Richard Gere och Joan Allen. Regi av Lasse Hallström.


Alvin And The Chipmunks 2:

Från 2009.


Takers:

Action från 2010 med bl.a Matt Dillon, Paul Walker och Hayden Christensen.


Unstoppable:

Action/Thriller från 2010 med Denzel Washington och Chris Pine. Regi av Tony Scott.


Cornelis:

Drama från 2010 med Hans-Erik Dyvik Husby som Cornelis Vreeswijk.


Scooby-Doo - Curse Of The Lake Monster:

Från 2010.


The Next Three Days:

Thriller från 2010 med Russell Crowe, Elizabeth Banks, Liam Neeson och Olivia Wilde.


Conviction:

Drama från 2010 med Hilary Swank, Sam Rockwell, Minnie Driver, Melissa Leo, Peter Gallagher och Juliette Lewis.


Winter´s Bone:

Drama/Thriller från 2010 med Jennifer Lawrence, som blev Oscarsnominerad för rollen.


Morning Glory:

Komedi från 2010 med Rachel McAdams, Harrison Ford och Diane Keaton.


Hop:

Från 2011.


Salvation Boulevard:

Komedi från 2011 med Pierce Brosnan, Greg Kinnear, Jennifer Connelly, Ed Harris och Marisa Tomei.


Sammanlagt 12 st DVD-filmer för 594 kr. Skatteåterbäring = filminköp.

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards