mickemovie

Alla inlägg under februari 2011

Av Mikael Larsson - 28 februari 2011 16:00

Årets Oscarsstatyetter har delats ut och här är alla vinnare:


Scenografi: Robert Stromberg (Production Design), Karen O'Hara (Set Decoration), Alice In Wonderland.


Foto: Wally Pfister, Inception.


Kvinnlig biroll: Melissa Leo, The Fighter.


Animerad kortfilm: The Lost Thing, Shaun Tan och Andrew Ruhemann.


Animerad film: Toy Story 3, Lee Unkrich.


Manus, tidigare publicerat: Aaron Sorkin, The Social Network.


Manus, original: David Seidler, The King´s Speech.


Utländsk film: Hämnden från Danmark. Regi: Susanne Bier.


Manlig biroll: Christian Bale, The Fighter.


Musik: Trent Reznor och Atticus Ross, The Social Network.


Ljudmixning: Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo och Ed Novick, Inception.


Ljudklippning: Richard King, Inception.


Makeup: Rick Baker och Dave Elsey, The Wolfman.


Kostym: Colleen Atwood, Alice In Wonderland.


Kort dokumentär: Strangers No More, Karen Goodman och Kirk Simon.


Kortfilm: God Of Love, Luke Matheny.


Dokumentär: Inside Job, Charles Ferguson och Audrey Marrs.


Specialeffekter: Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley och Peter Bebb, Inception.


Klippning: Angus Wall och Kirk Baxter, The Social Network.


Sång: We Belong Together. Musik och text: Randy Newman, Toy Story 3.


Regi: Tom Hooper, The King´s Speech.


Kvinnlig huvudroll: Natalie Portman, Black Swan.


Manlig huvudroll: Colin Firth, The King´s Speech.


Film: The King´s Speech, Iain Canning, Emile Sherman och Gareth Unwin.


Några av presentatörerna: Tom Hanks, Kirk Douglas, Mila Kunis, Justin Timberlake, Josh Brolin, Javier Bardem, Russell Brand, Helen Mirren, Reese Witherspoon, Hugh Jackman, Nicole Kidman, Scarlett Johansson, Matthew McConaughey, Marisa Tomei, Cate Blanchett, Kevin Spacey, Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Oprah Winfrey, Billy Crystal, Robert Downey Jr, Jude Law, Jennifer Hudson, Halle Berry, Hilary Swank, Kathryn Bigelow, Annette Bening, Jeff Bridges, Sandra Bullock och Steven Spielberg.


James Franco och Anne Hathaway var bleka som värdar. När Billy Crystal kom in tog han över helt.


Pixar verkar prenumerera på Oscarn för bästa animerade film, nu vann de för fjärde året i rad.


Rick Baker vann sin sjunde Oscar för makeup, imponerande!


Jag tyckte att programledarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson pratade för mycket under själva galan. Till exempel när orkestern spelade musik från Star Wars, så satt de och pratade om olika efterfester! Om någon sjunger eller spelar musik under galan, så ska man som kommentator vara tyst!


Kanal 5 visar ett sammandrag ikväll kl. 22:00.

Av Mikael Larsson - 27 februari 2011 16:00

Natten mot måndag 28 februari är det dags för årets Oscargala, den 83:e i ordningen. Jag har sett den varje år sen 1987, så det blir den 25:e gången jag bänkar mig framför TV:n.


Kanal 9 direktsänder och hålltiderna ser ut så här:


23:00 - Uppsnack. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson är programledare.


00:00 - Oscarsgalan - röda mattan.


01:00 - Nedräkning till Oscarsgalan 2011.


02:30 - Oscarsgalan 2011. Den 83:e årliga Oscarsgalan delar ut det finaste priset man kan få i filmens värld. Värdar för galan är James Franco och Anne Hathaway. Pågår till cirka 06:00.

Av Mikael Larsson - 24 februari 2011 22:00

Idag fick jag Avatar:

Äventyr från 2009, regi av James Cameron. Det här är Extended Collector´s 6 Disc Edition.


Sen tidigare har jag den svenska DVD-utgåvan, som är en barebones-disk. Den har inget extramaterial alls, inte ens en trailer.


Här får man 6 st skivor: 3 st Blu-Ray och 3 st DVD.


Filmens speltid Blu-Ray:

Theatrical Feature: 2 tim 42 min.

Special Edition Re-Release: 2 tim 50 min.

Collector´s Extended Cut: 2 tim 58 min.


Filmens speltid DVD:

Theatrical Feature: 2 tim 35 min.

Special Edition Re-Release: 2 tim 43 min.

Collector´s Extended Cut: 2 tim 50 min.


Man får alltså tre olika versioner av filmen på Blu-Ray och tre olika versioner av filmen på DVD. Plus massor med extramaterial.


Det här är också min första Blu-Ray-film. Jag har ännu inte uppgraderat till Blu-Ray, för jag har ännu en tjock-TV. Det är ju ingen idé att skaffa en Blu-Ray-spelare, för en tjock-TV kan inte visa den höga upplösningen. Men nästa TV blir ju en platt-TV, och då kommer jag att skaffa en Blu-Ray-spelare.


Trailer till Collector´s Edition:

Av Mikael Larsson - 21 februari 2011 21:09

Idag fick jag Ironmaster:

Från 1983, regi av Umberto Lenzi. Jag har filmen på x-rental här.


Trailer:


Det här är inte direkt några Oscarsvinnare, men bara man ser omslagen börjar det vattnas i munnen! Såna här trashfilmer står högt i kurs hos mig. Nu har jag de i min DVD-samling, även fast jag har de på VHS.

Av Mikael Larsson - 21 februari 2011 21:03

Idag fick jag 2019 - After The Fall Of New York:

Från 1983 med Michael Sopkiw. Regi av Sergio Martino.


Trailer:

Av Mikael Larsson - 21 februari 2011 21:00

Idag fick jag Hands Of Steel:

Från 1986 med Daniel Greene och Janet Ågren. Regi av Sergio Martino.

Jag har filmen på x-rental här.


Trailer:

Av Mikael Larsson - 21 februari 2011 19:30

Idag fick jag The Card Player:

Thriller från 2004, regi av Dario Argento.


Sen tidigare har jag en engelsk DVD-utgåva. Det här är den svenska DVD-utgåvan från Studio S Entertainment.


Dario Argento från Italien är en av mina favoritregissörer, och han är ett aktat namn i skräckfilmskretsar. Hans filmer är dock inte för alla, eftersom de innehåller ganska mycket blod och våld. Hans dotter Asia Argento har medverkat i flera av hans filmer, och har där blivit både misshandlad och våldtagen. Visserligen är det på film, men man undrar ju hurdan far/dotter-relation de har egentligen.


Trailer:

Av Mikael Larsson - 21 februari 2011 18:00

The Mechanic är en nyinspelning, originalet gjordes 1972 och Charles Bronson spelade huvudrollen. Här spelas huvudrollen av Jason Statham, kanske mest känd från Transporter-filmerna. Filmen är regisserad av Simon West, som tidigare har regisserat bl.a Con Air och Tomb Raider.


Trailer:

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards