mickemovie

Alla inlägg under maj 2011

Av Mikael Larsson - 19 maj 2011 19:00

Idag fick jag The Walking Dead säsong 1:

3 st DVD-skivor, speltid: 6 tim 52 min.


Serien har visats på TV11. Rekommenderas varmt!


Trailer:

Av Mikael Larsson - 18 maj 2011 20:30

Idag har Pirates Of The Caribbean - On Stranger Tides biopremiär i Sverige.


Johnny Depp spelar Jack Sparrow en fjärde gång, och han får sällskap av Penélope Cruz. Men Orlando Bloom och Keira Knightley är inte med längre.


Tidigare filmer:

Pirates Of The Caribbean - The Curse Of The Black Pearl (2003).

Pirates Of The Caribbean - Dead Man´s Chest (2006).

Pirates Of The Caribbean - At World´s End (2007).


Trailer:

Av Mikael Larsson - 18 maj 2011 10:30

SVT:s kulturmagasin Kobra visar ett program om videobutiker ikväll kl. 19.30 på SVT 2.


Del 10 av 13: Om videobutikens död. Kobra frågar vem som sörjer videobutiken. Numera har godisförsäljning och försäljning av dvd-boxar till stor del ersatt den traditionella uthyrningen. Vi studerar videobutiken i filmhistorien, botaniserar i dess historik och undersöker hur det i dag står till med den sociala funktion butikerna länge spelade. Programledare: Kristofer Lundström.

Av Mikael Larsson - 17 maj 2011 20:30

Idag fick jag Steven Seagal - Lawman säsong 1:

2 st DVD-skivor, speltid: 4 tim 40 min.


Jag har skrivit om serien här.

Av Mikael Larsson - 17 maj 2011 20:00

Idag fick jag boken Swedish Sensationsfilms:

Häftad, 320 sidor, engelsk text.


In 1911, Sweden enacted the world’s first government board of film censors, provoking a century-long war against filmmakers that outlived two World Wars, communism, and the sexual revolution. In 2011, the censors finally surrendered—and SWEDISH SENSATIONSFILMS declares victory with a fiery retrospective of over 200 often banned and cut films produced during the golden age of Swedish sin. PLUS: First-hand accounts by starlet Christina Lindberg (Thriller: En Grym Film, Maid in Sweden); scores of rare exhibition posters and images, a glossary of curious Swedish customs; and an uninhibited cast of thousands, including: Stellan Skarsgård, Pernilla August, Lee Hazlewood, Dennis Hopper, Max von Sydow, David Carradine, Heinz Hopf, Harry Reems, Noomi Rapace, Marie Forså, Troy Donahue, Zinny Zan, and Ludde the dog.

Av Mikael Larsson - 16 maj 2011 11:10

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på min blogg den senaste tiden, men det skyller jag på hockey-VM. Jag har sett en hel del hockey de senaste två veckorna. Nu när hockey-VM är slut så kommer jag att uppdatera oftare.

Av Mikael Larsson - 12 maj 2011 19:00

Idag fick jag boken Video Ferox:

Häftad, 608 sidor, svensk text. Jag har nummer 83/160.


Video Ferox var ett fanzine om obskyr film som kom ut i tio nummer mellan 1997 och 2004. Innan DVD slagit genom och film laddades ner härskade VHS. För den som letade efter udda film och ville gå vidare efter att ha sett de mest omtalade skräckfilmerna var gamla svenska hyrkassetter, utländska utgåvor eller luddiga kopior ett måste. Guiderna för att hitta rätt var ett fåtal böcker, tidskrifter och fanzines - de flesta på engelska och utan information om svenska förhållanden. För att ta reda på censurklipp och få tips om titlar att gräva vidare efter krävdes personliga kontakter. Video Ferox uppstod i det flitiga nätverkandet mellan olika entusiaster, när alla andra svenska fanzines försvunnit. Det var en logisk fortsättning på att ha långa telefonsamtal, att konstant posta videokassetter kors och tvärs samt sova över på varandras soffor efter att ha förfestat framför TV:n.


Här fanns utrymme att gräva ner sig mer i dumheter och detaljer än i specialeffekter och att återupprepa samma artiklar om Fulci och Argento gång på gång. Med ett fokus mer på det märkliga än bara det blodiga och med utforskandet som motor var Video Ferox steget efter för den som börjat som gorehound men nu fastnat i italienska giallos, som ville se alla Jess Francos produktioner, som ville katalogisera svensk videobolag från tidigt 80-tal, eller som helt enkelt bara tyckte att märkliga saker var roliga.


Gjord som en fotokopierad förlustaffär togs ingen hänsyns till läsarna, därför kunde innehållet variera mellan en guide till kannibalfilm på svensk video till tankar om Åsa-Nisse eller slaka penisar (det sista räckte till två nummer).


Går du igång på filmtitlar som AKTA DIG OM JAG BLIR GALEN, SUPERFOLKAN och OMÄNSKLIG FASA - alla på en gång, då är detta något för dig.

Av Mikael Larsson - 10 maj 2011 21:45

Jag har mina VHS-filmer på hyllor:

Det tog en dag att skruva upp hyllorna, och två dagar att sortera filmerna i rätt ordning. Jag har sorterat filmerna efter skådespelarnas efternamn, i bokstavsordning och årtal. Det är manliga skådespelare, kvinnliga skådespelare, regissörer o.s.v


Men det här är inte alla mina VHS-filmer. De som inte får plats på hyllorna har jag i banankartonger i garaget. Det är bl.a x-rentals och filmer som jag köpt från olika marknader och utförsäljningar. Under förra helgen har jag gått igenom kartongerna och skrivit in på datorn vilka filmer som finns i de olika kartongerna. Det ryms ca 50 filmer i varje banankartong, sammanlagt är det 556 st. Men alla är inte långfilmer, för det finns även lite annat, som Michael Jackson. Det är två lager med filmer i varje låda, och på bilderna syns bara det övre lagret.













Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards