mickemovie

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2012

Räknat mina DVD-filmer.

Av Mikael Larsson - 17 augusti 2012 23:00

Jag har samlat på VHS-filmer sen 80-talet, och har en stor samling av både köp-VHS och x-rentals (begagnade hyrfilmer). Jag har också många filmer inspelade på VHS.


Jag har samlat på DVD-filmer sen slutet av 2000, alltså snart 12 år. För ganska precis ett år sen, den 16 augusti 2011, räknade jag mina DVD-filmer. Då hade jag 2945 st DVD-filmer. Idag har jag räknat DVD-filmerna igen. Nu har jag 3181 st DVD-filmer. Under året som gått, så har min DVD-samling ökat med 236 filmer, ca 20 filmer per månad i snitt.


Då har jag räknat DVD-utgåvor som innehåller mer än en version av filmen som EN film. Till exempel så har jag en DVD-utgåva av Blade Runner som innehåller fem olika versioner av filmen. Den har jag räknat som EN film. Samma sak med DVD-utgåvan av Close Encounters Of The Third Kind, som innehåller tre olika versioner av filmen.


Jag har inte räknat med mina TV-serier, t.ex Ghost Whisperer, Heroes och Lost.


När det gäller Blu-Ray-filmer så har jag hittills:


Avatar, som innehåller tre olika versioner av filmen, på både DVD och Blu-Ray.

Alien Anthology, som innehåller fyra filmer (två olika versioner av varje film).

Star Wars - The Complete Saga, som innehåller sex filmer.

Warrior, som jag fick i födelsedagspresent av en polare.


Några filmer som jag planerar att köpa på Blu-Ray: John Carter, Battleship, The Avengers, Men In Black 3, Prometheus, The Amazing Spider-Man och The Dark Knight Rises. Jag har inte sett någon av dessa filmer, men de är verkligen creme-de-la-creme när det gäller påkostade filmer med mycket specialeffekter. Det känns som att de gör sig bäst på Blu-Ray.


Nu är det bara en vecka kvar tills jag beställer min nya TV, och då kan jag börja se på Blu-Ray-filmer! Det känns som att det är dags för mig att hoppa på HD-tåget nu.

 
 
Ingen bild

Isak

17 augusti 2012 23:46

Hakan ner i golvet. Hur många VHS-filmer har du uppskattningsvis?

Mikael Larsson

18 augusti 2012 13:32

Jag har åtta hyllor med VHS-filmer, ca 80 filmer per hylla = 640 filmer. Plus en rad på golvet och en rad ovanför. Med dessa två rader blir det ca 800 filmer. Sen har jag 12 banankartonger med VHS, det är 556 filmer i de. Sen har jag ca 1000 inspelade filmer på VHS. 800 + 556 + 1000 = 2356 VHS-filmer.

 
Lina

Lina

18 augusti 2012 22:57

VHS filmer, kan du ens se dessa idag? Jag menar, de där apparaterna och filmerna har ju en tendens till att gå sönder för ingenting.

http://afreaklikeme.blogg.se

Mikael Larsson

18 augusti 2012 23:01

Klart jag kan se på VHS-filmer, har ju en videobandspelare kopplad till TV:n.

 
Ingen bild

Jefraim

20 augusti 2012 15:39

Kommentar till Lina:

VHS-filmer håller förvånansvärt bra, 30 år gamla kassetter går som en dröm.

 
Lina

Lina

22 augusti 2012 18:59

Jo, men videobandspelaren håller ju inte så länge. Jag hade en fin sak som höll i 20 år och när den gick sönder så köpte jag en som gick sönder efter ett halvår. Nya moderna saker är rena rama skräpet.

Sen beror det på hur ofta man tittar på filmerna, för de slits sönder snabbt och filmremsan fastnar när man minst anar det och då är det hej då till filmen eller iaf massvis med störningar. Dessutom är bilden knottrig från dag ett och man måste spola tillbaka skitet. Så nej tack till VHS band.

http://afreaklikeme.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Larsson - 2 augusti 2019 22:00


Idag har Fast & Furious - Hobbs & Shaw biopremiär i Sverige.   Ända sen den hårdkokta polisen Hobbs, en lojal agent för USA:s diplomatiska säkerhetstjänst, och den kaxige, laglöse Shaw, en före detta brittisk underrättelseagent, först stötte p...

Av Mikael Larsson - 24 juli 2019 18:00


Idag har Crawl biopremiär i Sverige.   När en massiv orkan drabbar Florida ignorerar Haley evakueringsråden för att leta efter sin pappa som är försvunnen. Hon hittar honom allvarligt skadad i källaren av deras familjehem, och fastnar där tack...

Av Mikael Larsson - 22 juli 2019 22:00

Idag är det min födelsedag, fyller 46 år! Så nu är man närmare 50 än 40. Jag har fått pengar, sen har jag ätit pizza och tårta. ...

Av Mikael Larsson - 17 juli 2019 18:00


Idag har The Lion King biopremiär i Sverige.   Disneys klassiska succé kommer nu i en helt ny tappning och tar oss till Afrikas savanner där den framtida kungen föds. Simba dyrkar sin far, Kung Mufasa, och är stolt över sitt kungliga arv. Men ...

Av Mikael Larsson - 10 juli 2019 18:00


Idag har Midsommar biopremiär i Sverige.   Dani och Christian är ett ungt amerikanskt par vars förhållande håller på att krackelera. Men efter att Dani råkar ut för en familjetragedi håller sorgen dem samman och Dani följer med Christian och h...

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards