mickemovie

Alla inlägg under januari 2010

Av Mikael Larsson - 19 januari 2010 22:11

Idag fick jag Diary Of A Serial Killer:

Det här är Dark Label 8.


Filmen är från 2008. Varning för starka scener! Det låter ju bra...


Tack till Noble Entertainment för recensionsexemplaret.

Av Mikael Larsson - 19 januari 2010 22:02

Idag fick jag Leon:

Från 1994 med Jean Reno, Natalie Portman och Gary Oldman, regi av Luc Besson.

Foto av Thierry Arbogast och musik av Eric Serra. Även Björk och Sting medverkar på soundtracket. Filmen är även känd som The Professional. Den här DVD-utgåvan innehåller den förlängda versionen, som är 23 minuter längre än bioversionen. SF har släppt 7 st filmer i The Luc Besson Collection.


Det här är en av mina favoritfilmer, den ligger på 5:e plats på min 10 i topp-lista.


Trailer:

Av Mikael Larsson - 19 januari 2010 21:51

Idag fick jag Of Mice And Men:

Det här är en engelsk DVD-utgåva, men den har svensk text.


Drama från 1992 med John Malkovich och Gary Sinise, som även har regisserat. Filmen är baserad på boken Möss Och Människor av John Steinbeck.


Jag har sett den för flera år sen och gillade den väldigt mycket. Har försökt få tag på den ett bra tag, och hittade den för 59 kr!


Trailer:

Av Mikael Larsson - 15 januari 2010 18:24

Svensk titel: Hajen.

Regi: Steven Spielberg.

Skådespelare: Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss m.fl


Tagline: The terrifying motion picture from the terrifying No. 1 best seller.


Handling: Amity terroriseras av en stor vithaj och efter några dödsfall åker tre män ut för att döda den. Polisen Brody, fiskaren Quint och marinbiologen Hooper.

Filmen som fick folk att bara bada badkar i flera år framåt. Den mekaniska hajen fungerade inte alls i början, därför fick bojarna symbolisera hajen istället. Filmen drog över både budget och inspelningstid, men blev en monumental succé på biograferna. Det här var den första filmen som spelade in över 100 miljoner dollar på biograferna, som var en magisk gräns på 70-talet. Filmen som tände Steven Spielbergs stjärna på Hollywoods himmel, och 35 år senare har han levererat den ena succén efter den andra. Och vem kan glömma musiken av John Williams?


Alternativ version: Nej.


Nyinspelning: Nej.


Oscar: Filmen var nominerad till fyra Oscar, och vann tre: klippning, musik och ljud.


Trivia: Det kom massor av kopior, bl.a The Last Shark, läs om den här.


Uppföljare:

Jaws 2 (1978).

Jaws 3-D (1983).

Jaws - The Revenge (1987).


Trailer:


Jag har Jaws - 30th Anniversary Collector´s Edition:

Av Mikael Larsson - 15 januari 2010 17:50

Idag köpte jag Road To Perdition:

Från 2002 med Tom Hanks, Paul Newman och Jude Law. Regi av Sam Mendes. Filmen vann en Oscar för bästa foto. Det här är film 12 av 21.

Av Mikael Larsson - 14 januari 2010 21:56

Idag fick jag Nattbuss 807:

En svensk film från 1997.


Filmen handlar mycket om motsättningar mellan svenskar och invandrare. Det här är lite av en svensk kultfilm. Ibland ganska våldsam, men jag tycker det bitvis är en komisk film, och får garva flera gånger. Dialogen är helt obetalbar i vissa scener.

Av Mikael Larsson - 13 januari 2010 22:20

Idag fick jag Halloween II:

Det här är region 1-utgåvan, som är en unrated director´s cut. Mer blod och våld alltså. Den svenska DVD-utgåvan har ännu inte fått något releasedatum.


1978 regisserade John Carpenter Halloween, som fick den svenska titeln Alla Helgons Blodiga Natt. 2007 regisserade Rob Zombie nyinspelningen av Halloween.


1981 kom uppföljaren Halloween II, som börjar där ettan slutade.

2009 regisserade Rob Zombie sin egen uppföljare. Denna Halloween II är alltså inte en nyinspelning av filmen från 1981.


Trailer:

Av Mikael Larsson - 8 januari 2010 22:00

Idag fick jag Miss March:

Komedi från 2009.


Trailer:

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards