mickemovie

Alla inlägg den 16 maj 2009

Av Mikael Larsson - 16 maj 2009 16:52

Harrison Ford tar en paus under inspelningen av Indiana Jones And The Kingdom Of The Crystal Skull.


Raiders Of The Lost Ark såg jag tyvärr aldrig på bio, men jag hyrde den på video. Indiana Jones And The Temple Of Doom såg jag på bion i Korpis 1984, då var jag 11 år. Indiana Jones And The Last Crusade såg jag också på bion i Korpis 1989, då var jag 16 år.


Sen dess har Indiana Jones hållits levande med diverse böcker och spel till PC och TV-spel. En fjärde Indiana Jones-film har varit på gång sen början av 1990-talet. Frank Darabont skrev ett manus till en fjärde film, men det ratades av George Lucas. Frank Darabont har tidigare skrivit manus och regisserat tre Stephen King-filmer: The Shawshank Redemption, The Green Mile och The Mist. Manuset av David Koepp fick grönt ljus, så nu skulle Indy 4 bli verklighet. Under hela våren 2008 har jag nynnat och småvisslat på Raiders March, hemma, på jobbet, i tid och otid. Kanske för att påminna mig själv om att det verkligen kommer en NY Indiana Jones-film. På Internet har man kunnat se bilder och klipp från inspelningen, och till slut kom teaser-trailern, senare släpptes theatrical trailer. Med anledning av den nya filmen har det kommit ut flera nya böcker på engelska, bl.a Indiana Jones - The Ultimate Guide och The Complete Making Of Indiana Jones. Dem tre tidigare filmerna från 1981, 1984 och 1989 har igen släppts på DVD. Dessa tre filmer kan man se i princip hur många gånger som helst, när det gäller äventyrsfilmer blir det inte bättre än så här. Som nedräkning till premiären har jag köpt en del Indiana Jones-relaterade prylar: affischer, böcker, kortlekar och soundtracket av John Williams.


Filmen hade världspremiär på filmfestivalen i Cannes, och den 22 maj 2008 hade den biopremiär i Sverige. Jag fick vänta till den 8 juni, då filmen visades på bion i Pajala. Jag fick samma känsla som när jag skulle se Star Wars Episode I - The Phantom Menace 1999. Tänk att det är redan 10 år sen!


Harrison Ford är tillbaka som Indiana Jones, han har hunnit bli 65 år. Steven Spielberg har regisserat, George Lucas har producerat, John Williams har komponerat musiken, Drew Struzan har ritat affischen. Vad kan gå fel? Karen Allen som spelade Marion Ravenwood i den första filmen, är tillbaka i den nya filmen, och Shia LaBeouf spelar Mutt Williams, Indys sidekick. Bland övriga skådespelare finns bl.a Ray Winstone och John Hurt.


Filmen utspelar sig 1957, under det kalla kriget. Den här gången får Indy slåss mot ryssarna, som leds av Irina Spalko, som spelas av Cate Blanchett. Komplett med page-frisyr och engelska med rysk brytning. Ryssarna letar efter en kristalldödskalle, och mer eller mindre tvingar Indy att hjälpa dem. Inledningen utspelar sig i lagret som syns i slutet på den första filmen. Indy får flänga jorden runt, och som vanligt visas det vart han färdas med en röd linje på kartan. Så mycket mer av handlingen vill jag inte avslöja.


Filmen är overklig, men jag tycker inte att den är mer overklig än dem tre tidigare filmerna. Det SKA vara overkligt, precis som en James Bond-film. Det finns djur i alla filmerna. I ettan var det ormar, i tvåan insekter och i trean råttor. Så klart finns det djur även i den fjärde filmen. Vad för djur vill jag inte spoliera för dem som inte har sett filmen. Men i dem tidigare filmerna var det riktiga djur, här är det så uppenbart att det är datoranimerade djur. Något negativt? Indy använder sin oxpiska alldeles för lite, och fällorna i filmen är inte lika bra som tidigare. Filmen är underhållande, men den är inte lika bra som dem tre tidigare filmerna. Kanske för att man har sett dem tiotals gånger. Tänk att det har släppts en NY Indiana Jones-film efter 19 års väntan! Det känns overkligt. Filmen släpptes på DVD den 5 november 2008.


Först teaser trailer sen theatrical trailer:

Presentation


Välkommen till Micke Movie´s filmblogg.

Fråga mig

54 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards